Πλαστελίνη / Συντροφιά με τη Λιλιπούπολη / Φωτεινή Δημοπούλου / 23 Μαρτίου 2021
Το βιβλίο “Συντροφιά με τη Λιλιπούπολη” είναι μια μικρή εργασία με αφορμή τη γνωστή ραδιοφωνική εκπομπή. Την εργασία αυτή τη γράφει η συγγραφέας παιδικών βιβλίων, Λίλα Πατρόκλου, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο.
Σύμφωνα με τη συγγραφέα αυτή είναι η υποκειμενική, στοχαστική ματιά μιας ακροάτριας, πάνω στη Λιλιπούπολη. Έτσι όπως την άκουγε τότε σε νεαρή ηλικία και όπως την ξανάκουσε μεγαλύτερη, από το ραδιόφωνο και τις 34 κασέτες που είχε ηχογραφήσει.
Ευτυχώς στην εποχή μας, η τεχνολογία μας δίνει τη δυνατότητα , να μπούμε στο youtube και να ακούσουμε επεισόδια της εκπομπής. Οι μεγαλύτεροι θα συγκινηθούν αλλά και θα λύσουν απορίες των μικρότερων. Μπορεί να ξεκινήσουν πολλές ενδιαφέρουσες συζητήσεις, ανάμεσα και στις τρεις γενιές της οικογένειας! Ο μελλοντικός ερευνητής- μελετητής, που θα έχει στα χέρια του όλο το σωζόμενο υλικό των εκπομπών, θα μας δώσει την ολοκληρωμένη εικόνα αυτού του υπέροχου σύμπαντος.
Εμείς θα προσθέταμε πως είναι μία προσεγμένη και αναλυτική εργασία γεμάτη αναμνήσεις και αλησμόνητες φωνές. Διαβάζουμε για το πως ξεκίνησε η πρώτη εκπομπή, τους συντελεστές όλων των εκπομπών, τα τραγούδια και τους χαρακτήρες τους. Επίσης, μαθαίνουμε για την αρχαία Λιλιπούπολη την Παπουαλίλη και το πως εξελίχθηκε στη νέα. Ανακαλύπτουμε ξανά τις τοποθεσίες και τα κτίρια της και ενημερωνόμαστε για το πολιτικό καθεστώς.
https://www.youtube.com/watch?v=eH6_hW-pvUE&t=321s
Σημαντική θέση είχα τα τραγούδια της εκπομπής με ευφυείς στίχους που έγραφε Κριεζή, οι οποίοι μας έδιναν πληροφορίες για όσα διαδραματίζονταν. Οι στίχοι αυτοί συνοδεύονταν από μαγευτικές μουσικές από τους Δημήτρη Μαραγκόπουλο, Νίκο Χριστοδουλόπουλο , Νίκο Κυπουργό και τη Λένα Πλάτωνος.
Το δεύτερο μισό του βιβλίου περιλαμβάνει ένα λεπτομερές λεξικό δίνοντας την ερμηνεία που είχαν οι λέξεις και φράσεις που ακούγονταν στις εκπομπές.
Συντροφιά με τη Λιλιπούπολη – Δραστηριότητες Επεξεργασίας
Το βιβλίο αυτό προσφέρεται για αρκετές δημιουργικές δραστηριότητες με τα παιδιά. Είναι ευκαιρία να ανακαλύψετε μαζί τη Λιλιπούπολη και ίσως αργότερα να δημιουργήσετε τις δικές σας εκπομπές. Αρχικά μπορείτε να ακούσετε κάποιες από τις εκπομπές που θα επιλέξετε και να τις σχολιάσετε, ώστε τα παιδιά να εγκλιματιστούν.
Ακούστε εδώ μερικές:
https://www.youtube.com/watch?v=5BFRKS6wkiQ
-
Θεατρικός Αυτοσχεδιασμός
Διαβάζουμε μερικούς από τους χαρακτήρες της εκπομπής, οι οποίοι μας δείχνουν με λεπτομέρειες την προσωπικότητα και το ρόλο του καθενός. Στη συνέχεια, τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και τους δίνονται σενάρια και ρόλοι, τα οποία μελετούν. Τα σενάρια αυτά θα τα βοηθήσουν να σκεφτούν διαλόγους και να αυτοσχεδιάσουν. Με τη δραστηριότητα αυτή τα παιδιά θα μπούνε σε διαδικασία να αναλύσουν τον κάθε χαρακτήρα και να σκεφτούν πως θα αντιδρούσε στην εκάστοτε κατάσταση.
Ενδεικτικά σενάρια είναι:
Σενάριο 1
Πρόσωπα: Γλυκόσαυρος, Δυστροπόπιγκας, Δήμαρχος Χαρχούδας, Πιπινέζα, Δημοσιογράφος Μπρίνης
Ο Γλυκόσαυρος θέλει να φτιάξει ένα γλυπτό από ζελέ στη Λιλιπούπολη. Επισκέπτεται μαζί με τον Δυστροπόπιγκα τον Δήμαρχο Χαρχούδα για να του ζητήσουν να τους επιτρέψει να εγκατασταθεί το γλυπτό στην πλατεία Βροντοσαυρίνας Γλυκερίνας. Ο Χαρχούδας, που δεν τους συμπαθεί, προσπαθεί να βρει τρόπους να τους αποφύγει. Στο γραφείο του είναι και η Πιπινέζα, που είχε επισκεφθεί τον Χαρχούδα και ο Δημοσιογράφος Μπρίνης για να καλύψει τα νέα της πόλης από το Δημαρχείο. Πώς θα πείσουν τον Δήμαρχο; Πώς θα τους υποστηρίξει ο Δημοσιογράφος Μπρίνης και με ποια πλευρά θα είναι η Πιπινέζα;
Σενάριο 2
Πρόσωπα: Δόκτορας Δρακατόρ, Μπιξ Μπιξ, Μπομπίλα, Κουκουτούξ, Παπαγάλος
Στο Πόρτο Λίλι, στο λιμάνι της Λιλιπούπολης, βρίσκεται ο Παλιός Φάρος. Αυτός φωτίζεται κάθε βράδυ από χίλιες πυγολαμπίδες του Δόκτορα Δρακατόρ. Όταν όμως φεύγει για διακοπές, αυτές την κοπανάνε και ο Φάρος μένει σβηστός. Ο Μπιξ Μπιξ και η Μπομπίλα επισκέπτονται τον Δρ Δρακατόρ στο Μισογκρεμισμένο Κάστρο που δουλεύει μαζί με τον Κουκουτούξ για την επόμενη ανασκαφή, ώστε να του ζητήσουν να βρει μια λύση, γιατί έρχονται τουρίστες και δεν μπορούν να κάνουν ξεναγήσεις. Μαζί τους είναι ο Παπαγάλος, που τον προσέχουν, ο οποίος φοβάται το σκοτάδι. Πώς θα πείσουν τον Δρ. Δρακατόρ να ασχοληθεί με το θέμα τους και τι λύση θα καταφέρει να βρει;
Σενάριο 3
Πρόσωπα: Χιονάτη, Πρίγκιπας, Μάγισσα Μπρουνχίλντα, Πριγκιπαδελφή Ελισάβετ
Η Χιονάτη είναι στο σπίτι και κάνει δουλειές. Έχει αρχίζει όμως να κουράζεται που τα κάνει όλα μόνη της και διαμαρτύρεται στον Πρίγκιπα, ο οποίος δε συμμετέχει καθόλου στις δουλειές του σπιτιού. Μαζί τους είναι η Μάγισσα Μπρουνχίλντα και η Πριγκιπαδελφή Ελισάβετ, τις οποίες φιλοξενούν. Θα πείσει η Χιονάτη τον Πρίγκιπα; Πώς θα βοηθήσουν η Μάγισσα και η Πριγκιπαδελφή;
Επιπλέον, μπορούν να δοθούν στις ομάδες λίστες με τα τραγούδια και να ψάξουν κάποιο που θα διάλεγαν να ακουστεί σαν εισαγωγή για το μικρό θεατρικό τους.
2. Φτιάχνουμε τη Λιλιπούπολη
Στο βιβλίο, όπως αναφέραμε και πριν, υπάρχει η ιστορία της αρχαίας Λιλιπούπολης, της Παπουαλίλη. Μία πόλη-κράτος που ίδρυσαν πριν από 4000 χρόνια οι Λιλιπούα σ’ ένα νησί. Αργότερα, διαβάζουμε για την εξέλιξη αυτής και τη δημιουργία της νέας πόλης, τις τοποθεσίες της, τα κτίρια, τα αντικείμενα και τα σύμβολα της. Αφού μελετηθούν και σχολιαστούν οι δύο πόλεις, τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες και τις σχεδιάζουν σε μεγάλα χαρτιά του μέτρου ή τις κατασκευάζουν με διάφορα απλά υλικά σε μακέτες όπως τις φαντάζονται.
3. Ζωγραφική των χαρακτήρων
Οι μικροι/ες ακροατές/τριες της εκπομπής παροτρύνονταν να φανταστούν και να ζωγραφίσουν τους χαρακτήρες της εκπομπής. Έτσι και τα παιδιά θα μπορούσαν να ακούσουν αντίστοιχα τα τραγούδια του κάθε χαρακτήρα και να αποτυπώσουν με ζωγραφική πως τους φαντάζονται και μία φράση που μπορεί να λένε.
4. Παγωμένες εικόνες
Τα παιδιά, ίσως σε συνέχεια της προηγούμενης δραστηριότητας, επιλέγουν έναν χαρακτήρα. Σηκώνονται σε μικρές ομάδες και περιφέρονται στον χώρο. Ο/η εκπαιδευτικός δίνει την οδηγία με το σύνθημά του να παγώσουν σε μια στάση που προτιμούν ανάλογα με τον χαρακτήρα. Περιφέρεται ανάμεσά τους και ακουμπά σταδιακά έναν – έναν και τότε ο κάθε χαρακτήρας λέει μία χαρακτηριστική του φράση.
5. Συνέχεια ιστοριών
Το παράδειγμα με τη Χιονάτη και τι έγινε στη ζωή της, μετά το τέλος του γνωστού παραμυθιού, μπορεί να αποτελέσει έμπνευση για δημιουργική γραφή. Τα παιδιά μπορούν να σκεφτούν και να γράψουν αντίστοιχα και για άλλα παραμύθια.
Μπορείτε να βρείτε στο άρθρο Δραστηριότητες Δημιουργικής Γραφής προτάσεις για το πως να φτιάξουν παραμύθια με διαφορετικούς τρόπους.
Μήνυμα για την ημέρα ραδιοφώνου
Στη γιορτή του ραδιοφώνου η συγγραφέας έστειλε στη σελίδα μας το παρακάτω μήνυμα και την ευχαριστούμε πολύ!
“Η γιορτή τού ραδιοφώνου”
Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2021
Το ραδιοφωνάκι μου έχει γαλάζιο πλαστικό περίβλημα και παίρνει τρείς μεγάλες μπαταρίες που τελειώνουν πολύ γρήγορα.
Το λένε Μπεμπέκο.
Κρέμεται απ’ το λουράκι του στο δεξί χερούλι τού αμαξιδίου μου κι έτσι όπου πάω εγώ, πάει κι αυτό. Είναι σε συνεχή λειτουργεία όταν είμαι στο σπίτι.
Εδώ και πολλά χρόνια προτιμώ το ραδιόφωνο για ενημέρωση και ψυχαγωγία. Ίσως από πάντα. Μαζί με τα βιβλία είναι μια καλή συντροφιά στην καθημερινότητά μου. Ακολουθώ πιστά εκπομπές και ραδιοφωνικούς παραγωγούς στους 5 σταθμούς μόνο, που πιάνει ο Μπεμπέκος. Άλλοι σερφάρουν στο internet, εγώ σερφάρω στα ερτζιανά, όπως λέγονται τα ραδιοκύματα.
Πάρα πολλοί σταθμοί είναι στην διάθεσή σας για ακρόαση. Όποιο είδος μουσικής προτιμάτε, θα το βρείτε αν ψάξετε τις συχνότητες. Όπως και πολιτικές συζητήσεις, συνεντεύξεις και σχόλια για την επικαιρότητα.
Ξέρω ότι συνήθως ακούτε ράδιο μέσα στο αυτοκίνητο. Σας προτείνω λοιπόν για μια μέρα μόνο, σήμερα που είναι η γιορτή του, να κλείσετε όλες τις οθόνες και μόνο να ακούσετε. Ανακαλύψτε το και στο σπίτι!
Και το βράδυ, αν έχετε επιθυμήσει τόσο την οθόνη, δείτε την ταινία τού Γούντι Άλεν «Μέρες ραδιοφώνου».
Με την αγάπη μου
Λίλα Πατρόκλου
Διαβάστε επίσης ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟΥ – ΤΟ «ΣΚΑΣΙΑΡΧΕΙΟ» ΕΝΑΝ ΧΡΟΝΟ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ
Εκπομπή για το βιβλίο
Στο νέο ραδιόφωνο του Δικτύου Συνεργατικών Σχολείων Χανίων με την Παιδαγωγική Φρενέ έγινε αφιέρωση σχετικά με αυτό το βιβλίο. Μπορείτε να την ακούσετε στον σύνδεσμο Εκπομπή “Συντροφιά με τη Λιλιπούπολη” – Δημοτικό Σχολείο Ταυρωνίτη
Πηγή:
In Same Category
- Ο Αναγνώστης / Για ένα ποδήλατο / Εύη Γερασίμου-Καλλιγά / Οκτώβριος 2024
- Σκεπτικό βράβευσης White Ravens 2024 (αγγλικά) / Το κοτσύφι
- Διάστιχο / Ελένη Γεωργοστάθη: «Φίλοι δεμένοι με κλωστή» / Κατερίνα Ζαμαρία / 19 Σεπτεμβρίου 2024
- Ο Αναγνώστης / Μικρά κριτικά εικονογραφημένα… με δυο λόγια / Μαρίζα Ντεκάστρο / Σεπτεμβριος 2024
- efsyn.gr / «Μια φωλιά για μένα» της Βαλεντίνας Παπαδημητράκη / Μαρία Μυστακίδου / 3 Μαρτίου 2024