efsyn.gr / «Ιστορίες μαγικές με ζουμερές λέξεις» / Μελίνα Σιδηροπούλου / 15 Δεκεμβρίου 2018
Γράφει η Μελίνα Σιδηροπούλου για "Τα 13 Ρολόγια" του Τζέημς Θέρμπερ στο ένθετο ΝΗΣΙΔΕΣ της Εφημερίδας των Συντακτών.
«Το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας, "Τα Δεκατρία Ρολόγια" του Τζέιμς Θέρμπερ, είναι πιθανόν το καλύτερο βιβλίο στον κόσμο», γράφει στην εισαγωγή του βιβλίου ο Νιλ Γκέιμαν.
Υπερβολή; Αδιάφορο αν είναι ή όχι. Γιατί, φορώντας κοστούμι παραμυθιού, η ιστορία μάς παρασύρει σ’ έναν κόσμο γεμάτο παραδοξότητες και πλάσματα που μοιάζουν «σαν χυλός από ούλα» ή πιστεύουν στα ίδια τους τα ψέματα.
Και ναι, υπάρχει ο κακός Δούκας που έχει παγώσει τον χρόνο στο σκοτεινό του κάστρο «γιατί το Τώρα έχει ζεστασιά κι επιθυμίες, ενώ το Τότε είναι θαμμένο και νεκρό».
Υπάρχει πριγκίπισσα και πρίγκιπας που θα προσπαθήσει να την κατακτήσει και να ξεπεράσει τα πιο αλλόκοτα εμπόδια με τη βοήθεια ενός ήρωα, του Γκόλουξ, που θα θέλαμε όλοι να είχαμε φίλο στη ζωή μας.
Πρόκειται για παραμύθι; Οχι ακριβώς. Είναι παραβολή; Ισως. Είναι όμως σίγουρα ένα υπέροχο χριστουγεννιάτικο ανάγνωσμα για μεγάλους και μικρούς.
Οι μικροί θα ακολουθήσουν τον ιστό ενός συναρπαστικού παραμυθιού και θα επωφεληθούν από τις «μαγικές, θαυμαστές, ζουμερές λέξεις», όπως σημειώνει και ο Γκέιμαν· οι μεγάλοι θα αναγνωρίσουν ίσως κάπου το προσωπικό τους ταξίδι ζωής με τον δικό τους Ψιθυριστή, τον Γκόλουξ, τον παγωμένο Δούκα κι εκείνον μέσα τους που κάποια στιγμή θα αποφασίσει να αφήσει πίσω του τον πάγο για να ζήσει και πάλι.
Ο δαιμόνιος Τζέιμς Θέρμπερ, δημοσιογράφος, σκιτσογράφος, ψυχολόγος και συγγραφέας, παραμένει κι εδώ συνεπής στο ύφος του.
Οξυδερκής, με υπόγειο χιούμορ που εξυφαίνει σαν ιστό αράχνης, παρατηρεί από κοντά, από πολύ κοντά τους ανθρώπους κι αγκαλιάζει το παράδοξο την ίδια στιγμή που πείθει πως όλα όσα διηγείται είναι πραγματικά.
«Θερμπερισμός» είναι η λέξη που αναγκάστηκαν να εφεύρουν για να χαρακτηρίσουν το ύφος αυτού του τρομερού παιδιού των αμερικανικών γραμμάτων, όπως σημειώνει η μεταφράστρια Δήμητρα Σίμου, η οποία έχει κάνει εξαιρετική δουλειά αποδίδοντας τη μελωδικότητα και τον παιγνιώδη χαρακτήρα του κειμένου.
Οι εικόνες του Daniel Egneus πλαισιώνουν την ελληνική έκδοση από το Καλειδοσκόπιο με μυστήριο και σωστή δόση σκότους.
Πηγή:
In Same Category
- Ο Αναγνώστης / Για ένα ποδήλατο / Εύη Γερασίμου-Καλλιγά / Οκτώβριος 2024
- Σκεπτικό βράβευσης White Ravens 2024 (αγγλικά) / Το κοτσύφι
- Διάστιχο / Ελένη Γεωργοστάθη: «Φίλοι δεμένοι με κλωστή» / Κατερίνα Ζαμαρία / 19 Σεπτεμβρίου 2024
- Ο Αναγνώστης / Μικρά κριτικά εικονογραφημένα… με δυο λόγια / Μαρίζα Ντεκάστρο / Σεπτεμβριος 2024
- efsyn.gr / «Μια φωλιά για μένα» της Βαλεντίνας Παπαδημητράκη / Μαρία Μυστακίδου / 3 Μαρτίου 2024